Controle voor aankoop

Koopt u een gebruikte caravan, beklop, beknijp en betast hem dan goed. Koop nooit ongezien en laat u niet verblinden door een mooie glimmende caravan of een leuk verkooppraatje. Aarzel ook niet om een caravan met ernstige gebreken te laten staan. Repareren is duur en jaagt u ongewild op hoge kosten. Wat kunt u zelf controleren.

Papieren:
Vraag altijd het kentekenbewijs van de caravan ter inzage. Klopt het chassisnummer op het document met het nummer op het typeplaatje en het ingeslagen chassisnummer? Komt het kenteken op de caravan overeen met het kenteken op het kentekenbewijs? Ontbreekt het kentekenbewijs, verschillen de nummers of zijn er wijzigingen op het document aangebracht, koop de caravan dan niet!

Let Op!
Sinds 1 september 2003 moeten caravans boven 750 kg (leeggewicht plus laadvermogen) een eigen kenteken voeren dat los staat van de trekkende auto. Staat de caravan nog niet op kenteken, maar wordt hij met een registratiebewijs aangeboden, koop hem dan niet!

Leeftijd van de caravan:
Op het kentekenbewijs van de caravan treft u een datum aan. Deze datum vertelt u wanneer de caravan op kenteken is gezet. Daarmee weet u nog niet van welk modeljaar de caravan is en dat is cruciaal voor de prijs die u moet betalen. Twijfelt u aan het juiste modeljaar, dan kunt u die aan de hand van het chassisnummer opvragen bij de ANWB-afdeling Caravan en Kamperen. Overigens is bij caravans geen sprake van een bouwjaar zoals bij auto’s, maar van een modeljaar. Wisseling van het modeljaar vindt jaarlijks rond augustus/september plaats.

Beschadiging:
Bekijk de buitenkant en let vooral op beschadigingen in de buitenbeplating. Over een deukje in de wand hoeft u zich geen zorgen te maken. Bij grote deuken en scheuren ligt dat anders. Daar kunnen de reparatiekosten aanzienlijk oplopen. Dat geldt ook voor het vervangen van beplating die door corrosie (vaak veroorzaakt door lekkage) is aangetast. U herk
ent dat aan het opbollen van de lak en soms aan kleine gaatjes. In het laatste geval is een nieuwe plaat de enige oplossing.
Kijk ook of er op het dak putjes (hagelschade) te zien zijn, want een nieuwe dakplaat is niet goedkoop. De hoeklijsten mogen niet beschadigd zijn, anders is er kans op inwatering.
Grote beschadigingen moeten van tevoren worden begroot. Bovendien moet dat bedrag op de aankoopprijs in mindering worden gebracht. Zo niet, dan loopt u het risico dat u bij later inruil met waardevermindering te maken krijgt. Dit speelt met name bij jongere caravans een rol.

Ramen, wanden en vloer
Verdroogde kit of gescheurde raamrubbers en loszittende of wijkende lijsten zijn vaak de oorzaak van verrotte wanden en vloeren. Via niet goed afdichtende rubbers kan er vocht in de wand komen. Vaak is het niet goed te bepalen hoe lang vocht vrij spel heeft gehad. Besteed daarom extra aandacht aan het controleren van de wanden en vloer in het interieur. Als bij het afkitten en/of vervangen van de rubbers blijft, bent u voor weinig geld klaar.

Buitenkant
Plooien of scheurtjes in de buitenbeplating boven de deur wijzigen er op dat er iets mis is. In het ergste geval kan het chassis doorgezakt zijn. Maar ook versleten asrubbers, overbelading of onbalans in de wielen kunnen de boosdoener zijn. Voor het herkennen van dit soort zaken is een kennersoog nodig. Koop zo’n caravan alleen als u weet wat er de oorzaak van is.
Leert een blik op de onderkant van de caravanvloer dat er metalen platen over het triplex zijn aangebracht (met name bij de hoekpunten), dan zijn er vaak gebreken gecamoufleerd. Of de vloer nog intact is, kunt u nagaan d
oor voorzichtig met een kleine schroevendraaier in de triplex laag te prikken. Gaat u daar zonder veel moeite doorheen, dan duidt dat op een verrotte plek. Zo’n reparatie is doorgaans kostbaar.

Hier ziet u een vochtmeter, bij een hoog getal is er veel vocht aanwezig.

Vocht
Een muffe lucht in het interieur kan duiden op vochtproblemen. In een beginstadium is dat alleen met een speciale meter op te sporen. Is het al wat langer aan de gang, dan kunnen vochtplekken zichtbaar zijn, vooral op d
e bekleding van de wand, onder de ramen en bij het dakluik.
Omdat vocht naar beneden zakt, kunt u de conditie van de wand het beste controleren in de bankkasten vlak bij de vloer. Door met de achterkant van een schroevendraaier op de wand te kloppen kunt u horen of er iets mis is. Een vochtige wand klinkt dof, een wand zonder vochtproblemen hol. Bedrukken van de wand is ook een methode. Voelt de wand zacht aan, laat de caravan dan staan. Er is veelal sprake van langdurige vochtinwerking. Sommige caravans hebben van huis uit zachte wanden, omdat een binnenwand van triplex of hardboard ontbreekt. In dat geval voelen alle wanden zacht aan.
Ook de vloer kan door vocht zijn aangetast, maar door de vloerbedekking is dat moeilijk vast te stellen. Aan de onderkant ziet u misschien meer.

Gasverbruikers
Probeer of alle gasverbruikers goed werken, al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het gaskomfoor is eenvoudig te controleren, Bij de koelkast is dat lastiger, omdat deze pas na een behoorlijke tijd gaat koelen. Het enige dat u kunt doen is even aansteken.