Auto en gewicht

De caravan of de vouwwagen moet bij de auto passen. Maar een auto is er eigenlijk niet op gebouwd om een aanhanger
te trekken. Onder invloed van een caravan of vouwwagen zal z’n weggedrag
veranderen. Snel wegtrekken is er vaak niet meer bij. En op de grote weg ‘even’ inhalen ook niet, even daargelaten dat u in veel landen met een caravan aan de haak niet harder mag rijden dan 80 km/h. Hoe stelt u een goede auto-caravancombinatie samen?

In eerste instantie moet u rekening houden met de maximum aanhangwagenmassa van de auto. Dat staat tegenwoordig op kentekenbewijs deel 1 en vroeger op het ‘aanvullingsblad’. De caravan of vouwwagen mag inclusief bagage nooit zwaarder zijn. Daarnaast geven autofabrikanten een ’treinmassa’ op. Dat is wat de auto (leeg gewicht + inzittenden + bagage) en de caravan (leeg gewicht + bagage) samen mogen wegen. Ook dat is een grens die niet overschreden mag worden.
Bij sommige auto’s kan de optelsom van de afzonderlijke auto en de afzonderlijke caravan hoger uitvallen dan de treinmassa. Dat komt doordat op het kentekenbewijs (met instemming van de RDW) een hogere maximale aanhangwagenmassa staat. In zulke gevallen gaat de treinmassa voor. U doet er dan verstandig aan om van de treinmassa de totale massa van de auto af te trekken en een caravan te kiezen die inclusief laadvermogen niet zwaarder is. Doet u dat wel, hou dan rekening met de hoeveelheid bagage die u meeneemt.

ANWB-advies
Naast de maxima die de fabrikant opgeeft is het ook verstandig om de gewichtsverhouding tussen auto en caravan in de gaten te houden. Bij voorkeur moet de auto ‘overwicht’ op de caravan hebben. Bij uitwijkmanoeuvres en in situaties waarin de caravan gaat slingeren kan de auto dan de caravan beter in bedwang houden. Bij een veilige combinatie weegt de lege caravan circa 75% van de massa van de (eveneens) lege auto, Auto en caravan moeten dan zo worden beladen dat die verhouding in stand blijft. Vooral bij hogere snelheden brengt een zwaardere caravan meer risico’s met zich mee.